به نظر شما تاور کرین چیست؟ خب شاید بهتر باشد اول از تعریف لغوی آن شروع کنیم. تاور به معنی قلعه یا برج می باشد و کرین هم در زبان لاتین به معنای جرثقیل. جرثقیل سقفی معادلی مناسب برای این کلمه است. حال برای پاسخ دقیق تر به این سوال بهتر است بیاییم و جرثقیل را تعریف کنیم.
جرثقیل یک نوع عمده از ماشین های ساخت و ساز است که برای جا به جایی بار به صورت افقی استفاده می شود. این ماشین که به یک طناب کششی، طناب های مفتولی و بافه متصل می باشد، می تواند برای بالا بردن بارهای سنگین یا انتقال آن ها به جاهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. محاسن مکانیکی ای که توسط قسمت های متعدد جرثقیل یا تاور کرین که نوعی از آن می باشد، می تواند کششی قدرتمند تولید کند.
جرثقیل ها انواع زیادی دارند؛ جرثقیل برجی یا سقفی یا همان تاور کرین، جرثقیل های موبایل یا ماشینی، جرثقیل بازویی و جرثقیل های آویز همه و همه در این دسته قرار دارند. این جرثقیل ها برای نصب، جداسازی و انتقال مصالح ساختمانی در ساخت و ساز صنعتی و مدنی مورد استفاده قرار می گیرند و برای پروژه های حمل و نقلی، کشاورزی، نفتی و صنعت جنگ بسیار مناسب هستند. ساختار یک تاور کرین یا جرثقیل به طور کلی تر چیست؟
ساختار یک تاور کرین یا جرثقیل به طور عمده تر، می تواند به طور کلی به شش بخش تقسیم شود: سیستم بوم، سیستم الکتریکی، سیستم هیدرولیک، صفحه گردونه، اتاقک اپراتور و شاسی. سیستم بوم به طور اساسی شامل بوم اصلی، جیب، مکانیسم تلسکوپی و طناب انتهایی بوم می شود. سیستم الکتریکی ساختار فوقانی به طور ابتدایی و پایه شامل سیستم های الکتریکی بوم اصلی، جیب و صفحه گردونه می شود. شاسی شامل ساختار بدنه، سیستم انتقالی، سیستم فرمان، سیستم ترمز، سیستم مسافرتی، سیستم الکتریکی شاسی و همچنین سیستم هیدرولیکی رانندگی می شود.
حال وقت آن رسیده است که در مورد وجود یا عدم ضرورت به کار بردن عامل تاثیر به بار در حال بالا بردن در آنالیز ساختاری و طراحی تاور کرین بحث کنیم.
دو نوع روش طراحی وجود دارند:
-روش طراحی راکد- روش عامل بار (الف)
-روش طراحی کلی- روش فشار مجاز (ب)
(الف) در روش طراحی راکد یا همان روش عامل بار، یک عامل ایمن باید به تاور کرین و طراحی ساختار متحمل در هنگام بررسی بارزنی راکد اعمال شود.
هیچ عامل حرکتی یا تاثیر نباید در هنگام اعمال روش راکد اعمال شود.
(ب) در روش طراحی کلی یا همان روش فشار مجاز، باید در نظر داشته باشیم که داریم از این روش در تاور کرین خود برای آنالیز ساختاری و طراحی با استفاده از برنامه آنالیز ساختاری استفاده می کنیم. در صورتی که از روش طراحی کلی یا فشار مجاز استفاده می کنیم، فشار مجاز باید به تاور کرین و طراحی ساختاری بارکشی ضرورتا اعمال شود. علاوه بر این، یک عامل تاثیر یا محرک، باید به بار در حال بالا رفتن ضرورتا اعمال شود.
نکته جالب توجه این است که هم روش عامل بار و هم روش فشار مجاز بر اساس تقریبا یک معیار ارزشیابی کششی برای طراحی تاور کرین و ساختارهای بارکشی می باشند و در این مورد یکسان هستند.
از دید نظری، در حین این که یک باربری بر یک سیستم ساختاری تحمیل می شود، تاثیر بارکشی محرک اضافی باید در ساختار مستقر شود و دلیل این مورد هم شامل موارد زیر می شود:
صرف نظر از تاثیرات باد، شوک (از جهت شروع یا توقف)، جا به جایی با استفاده از بارشی تاثیر محرکی را که باید در آنالیز ساختاری و طراحی در نظر گرفته شود تحریک می کند.
منبع :
درباره این سایت